NAAR EEN VOORSTELLING
Wanneer je met je klas naar een voorstelling gaat, gebeurt er iets.
De leerlingen en jij maken iets mee.
Fotograaf: Sterre Otten
WAT IS DAT? WAT KAN JE DAARMEE?
Onze gezelschappen hebben verschillende tips en weetjes voor het begeleiden van leerlingen naar voorstellingsbezoek. Hieronder staat heel wat handigs om te weten. Jij kunt de wereld van jouw leerlingen namelijk verrijken bij de begeleiding naar podiumkunst.
Laat je je inspireren?
HEB ER VERTROUWEN IN DAT WIJ WETEN WAT WE DOEN. Het is onze expertise om jullie leerlingen te ontvangen en klassenmanagement is onze verantwoordelijkheid. Neem de vrijheid en ga zelf ook mee in de beleving en ervaar de voorstelling met je leerlingen samen. Jouw enthousiasme en open houding zijn inspirerend voor elke leerling.
OPGEPAST!
Hier is iets bijzonders aan de hand. Er staat iets te gebeuren en we doen allemaal mee.
Wees gerust, alles wat je meemaakt is echt en bestaat. Ook je ongemak is niet vreemd en zelfs van waarde. Er is geen geheime sleutel die anderen wel in handen hebben.
REAGEREN MAG! DAAR NODIGEN WE ZELFS TOE UIT.
We bieden voorpret in de vorm van educatiemateriaal. We schotelen de kinderen liever geen regels voor want met regels kan je de voorpret bederven. Er zijn natuurlijk wel ongeschreven regels in het theater (zoals: “je blijft op je stoel zitten”). Wij vertrouwen erop dat we die in samenwerking met de leerkrachten en begeleiders kunnen handhaven.
“Je praat er niet doorheen” is in het jeugdtheater (anders dan in theater voor volwassenen) niet per sé een regel. Het is pas storend als het over iets anders gaat dan de voorstelling (en dat geldt ook voor volwassenen!)
THEATER KAN ONRUST VEROORZAKEN, die onrust hoef je niet per sé weg te nemen als leerkracht, zolang de kinderen met de voorstelling bezig zijn.
Stelt een van de kinderen je een inhoudelijke vraag – STEL EEN VRAAG TERUG!
(Dit werkt vooral goed bij waarom-vragen: “Waarom deed hij zo raar?” “Wat vond je precies raar?” “Waarom was dat raar”. En op de klassieke “Hoort dit erbij?” kan je altijd reageren met de gouden “Wat denk jij?”)
JE HEBT ALS LEERKRACHT NIET DE VERANTWOORDELIJKHEID OM ERVOOR TE ZORGEN DAT DE KINDEREN DE VOORSTELLING BEGRIJPEN. BEGRIP IS MAAR ÉÉN VAN VELE ONDERDELEN VAN DE THEATERERVARING.
Het is super leerzaam en geeft een heerlijk gevoel als je als kind zelf mag puzzelen met de elementen uit de voorstelling. Als je eenduidige antwoorden geeft op nieuwsgierige vragen, kan het zijn alsof je een som voorzegt. Je ontneemt ze dan de kans om zelf te puzzelen.
Theater is overdrijving. In het theater vergroten we situaties uit, kiezen we voor groots spel en voor contrast. Op die manier willen we uitdagen en het gesprek op gang brengen. Probeer mee te gaan en te genieten van die uitvergroting. Het geeft het leven kleur, toch?
MUZIEK geeft betekenis aan gevoelens waar je de woorden niet voor kunt vinden. Het is een taal die iedereen verstaat met zijn hart. Dit kan resulteren in reacties die je van je leerlingen misschien niet gewend bent. Hoe mooi is dat?
Door de voorstelling in de klas goed voor te bereiden met de kinderen beleef je de voorstelling nog intenser en hebben de leerlingen de aandacht bij de voorstelling.
De reacties die je achteraf terugkrijgt zullen je verwonderen!
DANS IS ALS SOEP. Het kan lekker zijn zonder dat je het begrijpt.